دستگاه رزوه میلگرد یکی از متداولترین و کاربردی ترین دستگاههای در سازەهای بتنی می باشد و در این نوشته قصد داریم به این محصول و انواع آن بپردازیم.

رزوه نمودن میلگرد در دستگاە رزوە چگونە است؟

به دلیل پر هزینه بودن و استحکام پایین در روش اتصال پوششی (اورلپ) فناوری های مختلفی جایگزین این روش شدند که یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش ها استفاده از رزوە نمودن میلگرد یا روش کوپلر استاندارد دو میلگرد در سازه میباشد.

رزوه نمودن به معنای دندانه هایی مواجی است که بر روی یک مقطع فولادی گرد ایجاد می شود.

بنابراین در ساختمان سازی میلگرد ها را باید با اعمال فشار رزوه نمود. برای این کار از دستگاهی با عنوان رولینگ استفاده می گردد.

ابتدا دو سر میلگرد به تناسب سایز در طول مشخصی رزوه نموده و بعد از آن به وسیله انواع کوپلر بهم متصل میشود این روش به طور تقریبی از دو دهه ی اخیر در ایران مورد استفاده قرار گرفته و در سالهای اخیر شرکتهای مختلفی در این عرصە مشغول بە کار شدە اند.

شرکت توسعه پایدار عالیجناب به عنوان یکی از تولیدکنندگان کوپلر در عرضه ی ساخت دستگاه رزوه نیز پا به عرصه گذاشته و توانسته دستگاهی با کیفیت را به مشتریان محترم عرضه نماید.

در موارد بسیاری در صنعت لازم است تا دو میلگرد به یکدیگر متصل شوند. امروز روش های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که یکی از آنها رزوه زنی است.

عملیات رزوه کاری به کمک دستگاه های ویژه ای روی میلگرد اجرا می شود. طی عملیات رزوه زنی با توجه به سایز میلگرد تا عمق مشخصی از میلگرد رزوه زنی انجام می گیرد. پس از ایجاد رزوه میلگرد از کوپلر یا جفت کننده برای اتصال میلگردها به یکدیگر استفاده می شود.

معرفی دستگاه رزوە میلگرد

رزوە میلگرد توسط دستگاه تراش چرخان انجام می شود. پس از آنکه رزوه روی میلگرد ایجاد شد به کمک اتصال کوپلر بە میلگرد بە همدیگر متصل می شود.

وصلەکوپلر مانند مهره ایست که دو میلگرد را در یک راستا قرار میدهد و معمولا کوپلرها از جنس فولاد های آلیاژی مقاوم ساخته می شوند و مقاومت کششی بالاتری نسبت به میلگردها دارا میباشند.

استفاده از رزوه کاری نسبت به سایر روش های اتصال میلگرد مانند جوشکاری و یا روشهای متداول دیگر مانند جوش سر بە سر میلگرد یا اتصال فورجینگ مزایای بسیار بیشتری برخوردارمیباشد

از آنجایی که ممکن است هزینه دستگاه رزوه زنی بالا باشد برای استفاده از آن به صورت موقت می توان از خدمات رزوه زنی در محل استفاده کرد که بسیار مقرون به صرفه است.

از دستگاه روزه زنی می توان برای میلگردهای ساده و آجدار از سایز 16 تا 40 استفاده کرد. دستگاه های جدید روزه زنی مانند دستگاه رولینگ بدون براده برداری اقدام به روزه زنی میلگرد میکنند و همین مساله باعث افزایش استحکام اتصال می شود.

روش‌های رزوه کردن میلگرد

برای رزوه کردن میلگرد دو روش وجود دارد:

روش متعارف:

 در این روش آج برداری انجام شده و سپس بروش نورد سرد، رزوه تولید می‌شود و محصول نهایی منطبق بر آئین نامه بتن ایران (ابا) است.

روش نوین:

 این کار بدون آج‌برداری و به کمک کل جرم آرماتور، رزوه تهیه شده لذا مقاومت اتصال مکانیکی از مقاومت استاندارد آرماتور بالاتر است و محصول نهایی منطبق بر کلیه آئین نامه‌های بین‌المللی ACI است.

مصارف دستگاە رزوە میلگرد در کجاست؟

یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی دستگاه رزوه، میلگرد آجدار است که در پروژه‌های بتنی بسیار کاربردی بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه یکی از مقاوم ترین اتصالات میلگردها را انجام داده و با داشتن قابلیت‌های بسیاری در کیفیت مناسبی طراحی و ساخته می‌شود و در حال حاضر از پر کاربردترین تجهیزات ساختمانی به شمار می‌رود.

استفاده از خدمات دستگاە رزوە میلگرد در محل پروژە می‌تواند مجریان پروژه را از خرید دستگاه‌های پر هزینه و تخصصی بی‌نیاز نمایم.

انواع اتصالات مکانیکی کوپلر با دستگاە رزوەزنی میلگرد

استفاده از رزوه در آرمارتور بندی و اتصال دو آرماتور بسیار کاربردی است، بسته به مکان و شرایط قرارگیری و زمان و موقعیت بستن آرماتور، انواع مختلفی از اتصالات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی این اتصالات قابل استفاده و طراحی بر اساس تمامی آیین نامه‌های طراحی و گریدهای مختلف میلگرد هستند. این اتصالات به شرح زیر می باشد:

    • اتصال مکانیکی استاندارد با رزوه راستگرد کوپلر استاندارد
    • با رزوه چپ و راست کوپلرمیلگرد چپ وراست
    • کوپلر میلگرد تبدیل
    • پیچی قفل شونده کوپلر پیچی
    • وصلە انتهایی کوپلر میلگرد انتهایی
    • کوپلر میلگرد جوشی
    • وصلە های مکانیکی موقت میلگرد
    • اتصال مکانیکی برای آرماتورهای فشاری

با توجه به پیشرفت فناوری در دنیای تجهیزات ساختمانی شاهد طراحی و تولید دستگاه‌ها و سیستم‌های به‌روزی در زمینه‌های مختلف هستیم، یکی از دستگاه های بسیار کاربردی در زمینه پروژه های عمرانی و ساختمان سازی دستگاه کوپلر میلگرد (رزوە زنی میلگرد) میباشد.

که در نگرش سنتی ساختمان بە صنعتی سازی ساختمان این دستگاه رزوە زنی و تراش برداری در اتصالات میلگرد بسیار مورد توجه قرار دارد.

مشکلاتی که در وصله های پوششی اورلپ میلگرد وجود دارد فناوری هایی مثل وصله های مکانیکی یا اتصال میلگرد بە روش کوپلر و جوش سر به سر میلگرد جای بسیاری از اتصالات را به راحتی می‌گیرد.

اما دستگاه رزوە زنی کوپلر میلگرد در حال حاضر یکی از مقاوم‌ترین و بهترین دستگاه‌هایی است که برای اتصالات میلگرد و کوپلر مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به کیفیت خوبی که این دستگاه دارا است پیشرفت قابل توجهی را در اتصالات داخلی ساخت و سازهای کشور به دنبال داشته است.

مشخصات دستگاه رزوه

دستگاه رزوه زنی به گونه ای که عملیات را رو تراشی میلگرد و ایجاد رزوه ( به روش رولینگ ) بر سطح میلگرد به صورت یک‌باره انجام می‌گیرد، البته با کمک دستگاه‌های قدیمی‌تر این کار به روش متفاوتی صورت می‌گیرد. استفاده از این دستگاه روز به روز بسیار مورد توجه افراد واقع شده و مهندسین ساختمانی در پروژه های عمرانی برای اتصالات میلگردهای اجدار از این دستگاه بهره‌مند می‌شوند.

با استفاده از دستگاه کوپلر میلگرد در عمل روتراشی عموما از ۴ تیغه HSS استفاده می‌شود و با کمک کلگی رولینگ ۳ قرقره رزوه اجرا می‌شود.

مزیت و ویژگی‌های دستگاه‌های رزوە میلگرد

دستگاه رزوە میلگرد از جمله پیشرفته‌ترین تجهیزات در پروژه های عمرانی است، از جمله مزایای استفاده از دستگاه سرعت انجام کار و تسریع فعالیت کارگران در پروژه است، ضمن این که کیفیت اتصالات میلگردها بسیار افزایش پیدا می‌کند، با این وجود تهیه چنین دستگاهی برای بسیاری از مجریان مقرون به صرفه نیست و ترجیح می‌دهند از امکاناتی چون خدمات رزوه در محل برای انجام چنین پروژه‌هایی استفاده کنند.

مزایای استفاده از خدمات رزوزە زنی در محل پروژە

استفاده از این خدمات با مزایای بسیاری همراه است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نیازی به پرداخت هزینه‌های زیاد برای خرید، تعمیر یا نگهداری دستگاه رزوه زن نیست.

    • کاهش هزینه‌ها بە علت کم کردن پرت میلگردو افزایش سرعت ساخت و ساز
    • استفاده از نیروی متخصص در محل و بالا رفتن کیفیت کار
    • استفاده از انواع دستگاه های مورد نیاز بدون نیاز به در اختیار داشتن و خرید دائمی دستگاه‌های کوپلر میلگرد
    • کاربری آسان و کارایی بالا
    • سرعت بالای رزوە میلگردها

مدت زمان اجرای رزوه روی میلگرد چقدر است؟

مدت زمان اجرای رزوه بر روی آرماتورها به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت، به طور کلی بیشترین زمان مورد نیاز برای رزوه زنی را جابه‌جایی و چرخش میلگرد به خود اختصاص می‌دهد.

زمانی که دستگاه نیاز دارد یک سر رزوه را بر روی میلگرد اجرا کند، این زمان تقریبا ٣٠ ثانیه تا ٤٠ است. اما در صورتی که قرار باشد تعداد رزوه‌هایی را که در هر روز توسط دستگاه اجرا می‌شود به شکل تقریبی محاسبه کنیم ،   باید عواملی همچون سایز میلگرد، طول میلگرد، وجود یا عدم وجود جرثقیل در محل پروژه، کیفیت میز کار و مهارت تکنسین یا اپراتور دستگاە کوپلر میلگرد را در نظر بگیریم.

با توجه به این عوامل تعداد رزوه‌های اجرایی در هر شیفت کاری می‌تواند بین 200 تا 500 سر رزوه باشد

روش کار دستگاە رزوە میلگرد

 در ابتدا به کمک تیغ اره های براده بردار، آج های میلگرد برداشته می شود و میلگرد به یک مقطع استوانه ای تبدیل می شود. سپس این مقطع به کمک قطعات مکانیکی به نام رولینگ فرم دهی می شوند و هیچ براده برداری روی آن ها انجام نمی شود. پس از فرم دهی رزوه در این روش قطر نهایی روزه برابر یا بیشتر از قطر میلگرد اولیه خواهد بود. از آنجایی که کل این فرایند بدون گرمادهی و یا عملیات شیمیایی روی میلگرد انجام میشود مقاومت میلگرد هیچ تغییری نمیکند و در ساختار مولکولی آن نیز تفاوتی ایجاد نمی شود.

قیمت دستگاە کوپلر میلگرد

برای اطلاع از لیست مدلهای دستگاههای کوپلر (رزوە) میلگرد و قیمت بە روز آنها میتوانید همە روز کاری در ساعت کاری شرکت تماس حاصل نمایید تا همکاران ما در بخش فروش راهنمایی های لازم را داشتە باشند

مزایای دستگاه کوپلر میلگرد آجدار شرکت توسعه پایدار عالیجناب

1- خدمات پس از فروش گسترده لوازم یدکی دستگاه ها میباشد که آن هم به دلیل این است که تمامی قطعات موجود در دستگاه در داخل شرکت تولید میشود.

2- مزیت بعدی این دستگاه نسبت به بقیه دستگاه ها ساختار دستگاهست که تماما از فولاد ساخته شده و استهلاک کمی نسبت به مدل های مشابه دارد.

3- تنظیم بسیار ساده دستگاه رزوه زنی است که با هر بار تنظیم تعداد زیادی قطعه میتوان تولید نمود.