در تولید کوپلر همانند تولید قطعات صنعتی باید پارامترهای مختلف را مد نظر قرار داد. در این نوشته قصد داریم شما را با فرآیند تولید کوپلر آشنا کنیم.

پارامترهای تولید کوپلر

جنس کوپلر

یکی از فولادهای پر کاربرد در صنعت ساختمان ck45 به شماره فولاد ۱.۱۱۹۱ می باشد.

این شرکت برای تولید کوپلر از این نوع فولاد استفاده می کند که بعد ار مراحل خرید، مواد اولیه در آزمایشگاه همکار آنالیز شده و پس از اطمینان از صحت آن وارد چرخه تولید می گردد.

فرآیند تولید کوپلر (وصله های مکانیکی)

طراحی کوپلر

اولین نکته درطراحی کوپلر، استفاده از کوپلر در محلها و موقعیت های مختلف می باشد.

با در نظر گرفتن این نکات کوپلر در چند نوع مختلف طراحی شده است تا بتواند نیازهای یک سازه را بدون محدودیت بر طرف نماید.

دومین نکته یکنواخت نبودن گرید میلگردهای مصرفی در سازه ها و تفاوت مقاومت کششی و تسلیم است. لذا ابعاد کوپلر باید به گونه ای طراحی شود که در آز مایشات حداقل نیروی ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگا پاسکال را پاس نماید.

روش تولید

در تولید کوپلر از ماشین آلات روز استفاده می شود. (برخی از این ماشین آلات در داخل شرکت طراحی شده است) پس از اطمینان از درستی جنس فولاد،میلگردها وارد خط تولید می گردند.

ایستگاه یک: میلگردها توسط ماشین های برش طبق نقشه به اندازه های مختلف بریده می شوند.

ایستگاه دو: انجام سوراخکاری طبق نقشه کوپلر توسط ماشین آلات سوراخکاری

ایستگاه سه: یکی از پارامترهای کیفیت کوپلر، رزوه داخل آن می باشد، این امر مستلزم دقیق بودن قطر سوراخ ایجاد شده در کوپلر است. برای از بین بردن خطاهای مرحله سوراخکاری در این ایستگاه داخل سوراخ کوپلرها توسط ماشین تراش اندازه شده سپس قطر روی کوپلر به اندازه نقشه در می آید.

ایستگاه چهار: در این مرحله داخل کوپلرها به اندازه یک میلیمتر بزرگتر از قطر اسمی میلگردها رزوه می شود (در میلگرد برای استحکام بیشتر رزوه بدون براده برداری از روش رولینگ استفاده میشود)

ایستگاه پنج: در این مرحله پس از کنترل، کوپلرها بسته بندی می شود.

کنترل

در همه مراحل تولید، کوپلرها توسط مسئول مربوطه کنترل می شوند. طول و قطر کوپلر توسط کولیس و رزوه داخلی توسط گیج های طراحی شده کنترل می شوند.

یکی از آیتم های کنترل تست کشش است. (بند ۱۸-۲-۶-۱ استاندارد بتن ایران: اطمینان از توانایی مناسب وسیله مکانیکی در انتقال نیرو باید از طریق آزمایش یا روش محاسباتی شناخته شده نشان داده شود.) لذا در فواصل زمانی منظم یا به طور اتفاقی بر روی کوپلر ها تست کشش انجام می شود. نمونه تست های کشش در انتهای دفترچه ضمیمه شده است.

واحد کنترل کیفت پروسه تولید را از ورود مواد اولیه تا بسته بندی مورد بررسی قرار داده و با مشاهده هر گونه عدم انطباق جریان تولید متوقف می شود،به همین دلیل شرکت آتیه سازان پدیده خاور میانه کیفیت محصولات را تضمین می نماید.

دستور العمل اجرای اتصال مکانیکی

پس از تعیین سایز کوپلر مصرفی در سازه، میلگردها در محل پروژه رزوه می شوند. رزوه به دو روش انجام میشود:

روش اول: ایجاد رزوه به صورت براده برداری از روی میلگرد است. به علت کاهش قطر میلگرد در محل رزوه مقاوت آن کاهش یافته و میلگرد در هنگام تست کشش در ناحیه رزوه دچار شکست میگردد.

 روش دوم: رزوه به صورت نورد سرد انجام می شود، این عمل طی فرآیند خاص، توسط دستگاه رولینگ رزوه زنی بر روی میلگردها انجام می شود. در این روش قر قره هایی با گام کوپلر طراحی شده است، فشار این قرقره ها در حالت چرخش سبب ایجاد رزوه روی میلگرد می شود. پس از دنده کردن میلگردها، درپوش داخل کوپلر را جدا کرده و میلگرد را تا انتهای رزوه داخل کوپلر می چرخانیم. برای تعیین میزان نیروی اعمال شده از ترک متر استفاده می شود. معمولا نیروی گشتاور اعمال شده در سایزهای مختلف از ۶۰ الی ۳۰۰ نیوتن بر متر می باشد.

در این نوشته سعی کردیم شما را با فرآیند تولید کوپلر آشنا کنیم. می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند تولید کوپلر می توانید با ما تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *